Trafikförvaltningen skyltar om- utifrån resenärers logik
Uppdraget handlade om: Kollektivtrafik, Kundresor, Kundupplevelse, Design thinking, Användarupplevelse, Medarbetarupplevelse
Bakgrund: Under i juli 2017 öppnade Citybanan, en omdirigering pendeltågstrafiken i centrala Stockholm med två nya pendeltågsstationer, Stockholm City och Stockholm Odenplan. Varje dag görs cirka 269 000 resor med pendeltågen och den nya 6 km långa pendeltågstunneln tillåter att kapaciteten fördubblas och att tågen kan gå tätare och punktligare. I och med att de nya pendelstationerna kopplas samman med befintliga tunnelbanestationer, kommer utmaningen för resenärerna att hitta inom och ut ur dessa stationer öka avsevärt. Expedition Mondial fick därför förtroendet av Trafikförvaltningen att tillsammans med resenärerna skapa ett system som underlättar att hitta rätt.
Läs merEn förbättrad pendlarbiljett och mobilapp utifrån resenärernas behov
Uppdraget handlade om: Kollektivtrafik, Mobilapplikation, Digitalt, Användarupplevelse
Bakgrund: Idag bor, arbetar och rör sig allt mer människor i Mälardalen. Att pendla mellan bostad och arbete eller studier tillhör vardagen för många invånare. För att bättre möta dagens och framtidens pendlare och deras behov genomför de kollektivtrafikansvariga i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötlands län en rad satsningar för att förbättra den regionala tågtrafiken i Mälardalen. En stor och viktig satsning är Movingo, den nya pendlarbiljetten för lokal och regional trafik i Mälardalen. I utvecklandet av den kommande mobilapplikationen för Movingo, fick Expedition Mondial i uppdrag av den regionala kollektivtrafiktrafikmyndigheten i Sörmland (SKTM) och Mälardalstrafik AB, MÄLAB, att under september månad utföra tester och utvärderingar av appen tillsammans med resenärer.
Läs merGemensam målbild för Göteborgs nya linbana
Uppdraget handlade om: Tjänstedesign, Kundupplevelse, Utbildning, Kollektivtrafik, Besöksnäring, Linbana, Förändringsledning
Bakgrund: Göteborgs stad och Västtrafik planerar för ett nytt trafikslag, en linbana över Göta Älv. Linbanan ska bli en integrerad del i kollektivtrafiken för vardagsresenärer, men väntas även locka besökare och turister. Med i utvecklingsprojektet är många olika aktörer förutom Västtrafik, exempelvis Sweco som bl a bygger stationerna samt Trafikkontoret inom Göteborgs Stad. En av utmaningarna var att samla alla kring samma målbild.
Läs merSamskapande av Vasamuséet nya entré
Uppdraget handlade om: Arkitektur, Tjänstedesign, Medarbetarupplevelse, Besökarupplevelse
Bakgrund: Sedan Vasamuseet byggdes 1987 har mycket förändras. Ett ständigt ökande besökarantal, en digital mognad och ett nytt säkerhetsläge i samhället gör att verksamheten stegvis måste anpassa sig till förändrade krav och förväntningar från besökarna. 2016 genomförde Vasamuseet i samarbete med Expedition Mondial ett tjänstedesignprojekt där vi identifierade vilka åtgärder som var viktiga att genomföra för en bättre helhetsupplevelse anpassat till dagens förutsättningar. Entréområdet identifierades som ett särskilt viktigt område då det spelar en central roll både före, under och efter besöket och dessutom är en arbetsplats som måste fungera väl för medarbetarna. Nu har Vasamuseet, tillsammans med Statens Fastighetsverk (SFV) och husarkitekt Pär Ahlbom, gått vidare i processen och beslutat att genomföra en ombyggnad i entréområdet. Målet med den nya entrén är att möjliggöra ett gott besökarflöde, god tillgänglighet, en god arbetsmiljö och en bra säkerhetsnivå.
Läs merTjänstedesign för hållbara städer och Agenda 2030
Uppdraget handlade om: Agenda 2030, Hållbara städer, Hållbarhet, Design Thinking, Tjänstedesign, Co-creation, Samkunskapande, Facilitering, Visualisering
Bakgrund: Under 2017, 2018 och 2019 har Mistra Urban Futures Stockholmsnod arbetat för att forska, samverka och samla regionala aktörer som arbetar med Agenda 2030 och mål 11: hållbara städer och samhällen. Expedition Mondial har stöttat med design thinking/ tjänstedesign som metod för att arbetet ska utgå ifrån en förståelse för invånare och intressenter i regionen.
Läs merAmbitionen "Sveriges nöjdaste kunder inom kollektivtrafik"
Uppdraget handlade om: Kundresor, Design thinking, Tjänstedesign, Kundupplevelse
Bakgrund: Hallandstrafiken har det ambitiösa målet att år 2020 ha Sveriges nöjdaste kunder inom kollektivtrafik. För att komma dit vill Hallandstrafiken kontinuerligt jobba utifrån kundens behov, beteenden och vardag. Hallandstrafiken stod inför att ta fram en kundupplevelsestrategi, kundlöfte och ett kundcentrerat arbetssätt.
Läs mer