ETT URVAL AV VÅRA UPPDRAG

Våra uppdrag ger oss så mycket glädje. Vi drivs av de unika utmaningar och möjligheter som finns hos varje uppdragsgivare. Här delar vi med oss av några exempel!

Tjänstedesign för att minska mangoförlusterna

Odling är en av de viktigaste inkomstkällorna i Kenya och mer än 75% av befolkningen är beroende av jordbruk för sin mat och inkomst. Mango är en viktig gröda och produktion har de senaste åren ökat med ca 400%. Dessvärre går en stor del av mangoproduktionen förlorad (> 25%) under och efter skördeprocessen.

Läs mer…

Tjänsteutveckling kring en hjärtefråga

Varje år drabbas ca 15 miljoner människor i världen av stroke. Detta medför att hjärt- och kärlsjukdomar är en av de främsta anledningarna till att människor dör världen över. Orsaken är i många fall en sen diagnos. Coala Life har utvecklat en unik ny digital lösning som möjliggör att personer med hjärtproblem själva kan registrera både hjärtljud, EKG och hjärtfrekvens. Detta medför att många fler hjärtsjukdomar skulle kunna upptäckas och behandlas i tid. 

Men precis som med hjärtat vill man inte chansa inför en lansering av en ny produkt. Expedition Mondial fick därför i uppdrag att med utgångspunkt i Coalas befintliga produkt och tjänst förstå kundens behov, förväntan och kontext i syfte att kartlägga när, var, hur och varför Coalas lösning skulle kunna stötta som bäst. 

Läs mer…

Teaching Service Design in Nairobi

Background: As part of a capacity building initiative by the Rockefeller Foundation and UN Women, Expedition Mondial was in charge of designing and delivering a week long course in Customer Journey Mapping at Jomo Kenyatta University of Agriculture & Technology (JKUAT) in Nairobi, Kenya. 

The purpose of the course was to give the students tools and methods for understanding the customer perspective in product, service and system development processes. Furthermore the course taught the students how to build a platform for collecting, visualizing, pinpointing and communicating insights and customer needs. This in order for the students to ensure they create desirable solutions that truly fit the user's context and meet their expectations.

The course resulted in a one week in-depth experience of service design, giving 30 master students customized tools for understanding customer needs in their future work as agricultural experts. Four of the students were also given the chance to participate as research assistants in a service design research project performed within the same initiative founded by the Rockefeller Foundation.

Läs mer…

Trafikförvaltningen skyltar om utifrån resenärers logik

Under i juli 2017 öppnade Citybanan, en omdirigering pendeltågstrafiken i centrala Stockholm med två nya pendeltågsstationer, Stockholm City och Stockholm Odenplan. Varje dag görs cirka 269 000 resor med pendeltågen och den nya 6 km långa pendeltågstunneln tillåter att kapaciteten fördubblas och att tågen kan gå tätare och punktligare. 

I och med att de nya pendelstationerna kopplas samman med befintliga tunnelbanestationer, kommer utmaningen för resenärerna att hitta inom och ut ur dessa stationer öka avsevärt. Expedition Mondial fick därför förtroendet av Trafikförvaltningen att tillsammans med resenärerna skapa ett system som underlättar att hitta rätt.

Läs mer…

Västtrafik involverar invånarna för göra det enklare att resa kollektivt

Bakgrund: Västtrafik har idag över 70 olika zoner i kollektivtrafiken. Nu vill Västtrafik göra det enklare att åka kollektivt och en viktig del i det är ett enklare zonsystem. Västtrafik ville därför förstå invånarnas farhågor och förväntningar innan inriktningsbeslut fattades om den framtida zonindelningen. Projektet genomfördes i samarbete med Intermetra.

Syftet var att involvera invånarna i utvärderingen de olika föreslagna zonmodellerna. Ett team av medarbetare på Västtrafik involverades i att medlyssna under intervjuer och några fick också möjlighet att själva genomföra intervjuer med invånare. Detta för att få en bred förankring av invånarnas behov och för att själva lära sig mer om tjänstedesign i praktiken. Det långsiktiga målet för Västtrafik är att fördubbla kollektivresandet i regionen och den nya zonindelningen är en viktig pusselbit. 

Resultatet var ett antal insikter utifrån det som återkommande kom upp i de 70 djupintervjuer med invånare och medarbetare som genomfördes runt om i Västra Götaland. Detta gav en grund för en djupare förståelse för farhågor och förväntningar för alternativen. En större workshop genomfördes också för ytterligare förankring. Invånarna fick också sammanfatta vad de tyckte om alternativen i ett antal korta filmer för att förmedla insikterna på ett levande sätt för de medarbetare som inte hade möjlighet att vara med under intervjuerna.

Läs mer…

Unionen förbättrar digitalt stöd för rådgivning tillsammans med medlemmar

Bakgrund: Enligt en undersökning bland Unionens medlemmar som kontaktat deras fackliga rådgivning hade ca 60 procent försökt hitta svar på www.unionen.se innan de kontaktade Unionen. Orsaker till att de ringde var att de inte hittade det de sökte och att de ville säkerställa att den generella informationen man hittat gäller ens specifika fall. Unionen ville därför utveckla sin webb så att medlemmarna snabbt kunde få hjälp där vid enklare ärenden istället för att ringa in.

 Syfte: Målet med projektet var att minska antalet ärenden till den fackliga rådgivningen med 20 procent för att frigöra tid till mer värdeskapande och förenkla för medlemmarna att direkt få svar på enklare ärende via webbplatsen Unionen.se

Resultatet blev ett antal centrala insikter om hur medlemmarna upplevde Unionen, webbplatsen och rådgivningen. En kundresa, kallad “Ärenderesan”, visade var medlemmarna upplevde de största utmaningarna. Utifrån det prioriterades ett antal Utvecklingsområden ut och till dem principer för lösningar samt exempel på konkreta åtgärdsförslag. Detta för att illustrera tydligt vilken utveckling som skulle krävas för att nå målet om minskat antal ärenden till rådgivningen och samtidigt skapa bättre service till medlemmarna.

Läs mer…

En förbättrad pendlarbiljett och mobilapp utifrån resenärernas behov

Idag bor, arbetar och rör sig allt mer människor i Mälardalen. Att pendla mellan bostad och arbete eller studier tillhör vardagen för många invånare. För att bättre möta dagens och framtidens pendlare och deras behov genomför de kollektivtrafikansvariga i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötlands län en rad satsningar för att förbättra den regionala tågtrafiken i Mälardalen. En stor och viktig satsning är Movingo, den nya pendlarbiljetten för lokal och regional trafik i Mälardalen. I utvecklandet av den kommande mobilapplikationen för Movingo, fick Expedition Mondial i uppdrag av den regionala kollektivtrafiktrafikmyndigheten i Sörmland (SKTM) och Mälardalstrafik AB, MÄLAB, att under september månad utföra tester och utvärderingar av appen tillsammans med resenärer.

Läs mer…

Samskapande av Vasamuseets nya entré

Sedan Vasamuseet byggdes 1987 har mycket förändras. Ett ständigt ökande besökarantal, en digital mognad och ett nytt säkerhetsläge i samhället gör att verksamheten stegvis måste anpassa sig till förändrade krav och förväntningar från besökarna. 

 2016 genomförde Vasamuseet i samarbete med Expedition Mondial ett tjänstedesignprojekt där vi identifierade vilka åtgärder som var viktiga att genomföra för en bättre helhetsupplevelse anpassat till dagens förutsättningar. Entréområdet identifierades som ett särskilt viktigt område då det spelar en central roll både före, under och efter besöket och dessutom är en arbetsplats som måste fungera väl för medarbetarna. 

Nu har Vasamuseet, tillsammans med Statens Fastighetsverk (SFV) och husarkitekt Pär Ahlbom, gått vidare i processen och beslutat att genomföra en ombyggnad i entréområdet. Målet med den nya entrén är att möjliggöra ett gott besökarflöde, god tillgänglighet, en god arbetsmiljö och en bra säkerhetsnivå. 

Under våren och sommaren 2017 har Expedition Mondial arbetat med att ta fram en utvärdering av de entréförslag som fanns från husarkitekten och tillsammans med medarbetare och besökare samskapat ett en behovsanalys inför detaljeringen av entrén. Syftet är att säkerställa att inga viktiga behov tappas bort och att involvera de medarbetare som arbetar i entrén så att lösningarna tas emot på bästa sätt när de permanentas. Vi har bland annat intervjuat besökare från hela världen, rollspelat i foajén med personalen och tillsammans observerat hur flödena av besökare beter sig i entréområdet.

Läs mer…

Gemensam målbild för Göteborgs nya linbana

Göteborgs stad och Västtrafik planerar för ett nytt trafikslag, en linbana över Göta Älv. Linbanan ska bli en integrerad del i kollektivtrafiken för vardagsresenärer, men väntas även locka besökare och turister. Med i utvecklingsprojektet är många olika aktörer förutom Västtrafik, exempelvis Sweco som bl a bygger stationerna samt Trafikkontoret inom Göteborgs Stad. En av utmaningarna var att samla alla kring samma målbild. 

Målet är att skapa en riktigt bra kundupplevelse både för kollektivresenärerna i vardagen och för de besökare som främst åker för att få en upplevelse. Organisationerna ville också själva vara med i hela designprocessen för att förankra resultatet och lära sig mer om tjänstedesign.

Resultatet: Ett antal viktiga insikter kring resenärernas behov, en kundresa med resenärernas utmaningar samt guidelines för lösningar i varje steg före, under och efter en linbanefärd. Dessa guidelines kommer användas i den fortsatta utformningen av linbanan. De olika aktörerna fick också en träning i tjänstedesign och var själva med i hela processen: både vid intervjuer, analys och paketering. Detta för att få behovsbilden med sig i en mer levande känsla bakom insikterna, men också för att lära sig mer om tjänstedesign i praktiken.

Läs mer…

Att behålla befintliga och attrahera nya medlemmar

Uppdraget var att ta fram en övergripande kundresa med problem- och utvecklingsområden för att visualisera medlemmarnas behov, beteende och förväntningar på medlemskapet i Unionen. Utgångspunkten var att skapa en resa över Unionens medlemslivscykel för att i denna identifiera vilka tillfällen medlemmar funderar på att lämna samt vad man kunde göra för att undvika utträden.   

Utifrån medlemmarnas behov och förväntningar skulle också ett ramverk byggas för att kunna mappa in nuvarande insikter, tjänster och service samt identifiera prioriterade och nya utvecklingsbehov.

Projektet var samtidigt också ett lärtillfälle för några av Unionens medarbetare där de både i teori och praktik själva fick testa på de olika momenten inom tjänstedesign. Målet  var att de själva efteråt skulle kunna använda metoderna och verktygen i vardags, men med lite stöd till att börja med.

Läs mer…

Besökarupplevelsen på Vasamuseet

Vasamuseet är Sveriges mest  välbesökta museum med 1,3 miljoner besökare varje år. Det är också världens 9e mest rekommenderade museer på TripAdvisor. På grund av ett ständigt ökade antal besökare behöver Vasamuseet kontinuerligt arbeta med förändringar och förbättringar inom besökarupplevelsen.  Syftet med detta uppdrag var att ge en djupare förståelse för besökarnas perspektiv och en handlingsplan med prioriterade åtgärder för att förbättra besökarnas upplevelse och orientering i museet. 

Läs mer…

Utbildning för sociala entreprenörer

SE Forum är en icke vinstdrivande organisation som förespråkar ansvarsfullt företagande lösningar för att hantera globala utmaningar i samhället. Med över 10 års erfarenhet av att stödja socialt entreprenörskap, SE Forum en av Sveriges ledande organisationer inom området socialt företagande.

SE Outreach Accelerator är ett sex månaders acceleratorsprogram för sociala entreprenörer som driver företag med inriktning på sociala och miljöfrågor på tillväxtmarknader. Programmet hjälper entreprenörer att påskynda sina företag så att deras innovativa idéer kan förändra världen. Entreprenörernas satsningar handlade detta år om  solenergi, jordbruk, renhållning, återvinning, utbildning, etiskt mode och sjukvård och deltagarna var från sju olika länder. 

Eftersom Design Thinking är en naturlig del av att skapa relevans i erbjudanden och företag fick Expedition Mondial i uppdrag att utbilda deltagarna i denna användarcentrerade metod. 

Vi försåg dem med verktyg och mallar för att få en djupare förståelse för utmaningen de lösa från sina användares  synvinkel. Entreprenörerna  implementerade därefter framgångsrikt sina kunskaper i sina hemländer under fyra månader och när de var tillbaka för avslutandet av programmet sa många av dem sade att det hade hjälpt dem att förstå sina kunders behov. 

Läs mer…

ORGANISATIONER VI HAR ARBETAT MED


Välkommen till Expedition Mondial Tjänstedesigners

Expedition Mondial AB

℅ Norrsken House
Birger Jarlsgatan 57 C
Postbox 35
113 56 Stockholm