Hur gick det till?

Uppdraget innebar ett nära samarbete med husarkitekt Pär Ahlbom och Annie Wallér från Ahrbom & Partner, på uppdrag av SFV. Genom ett samskapande arbete med både medarbetare, museiledning och besökare gjordes en utvärdering och utveckling det befintliga entréförslag som fanns. Denna utvärdering och behovsanalys används nu av husarkitekten och SFV i det vidare arbetet med att ta fram en faktisk entrélösning för museet. Uppdraget genomfördes i tre delar:

1 | Vi tog vara på medarbetarnas erfarenhet och kompetens, genom att i workshopform och intervjuer gå igenom dagens utmaningar med besöksflödet och arbetsmiljön. Vi såg därmed vilka pusselbitar vi saknade för att komma vidare i detaljeringsarbetet och kunde skapa en hypotes på vilka scenarios vi skulle behöva hantera i prototypfasen och diskutera kring med besökare.

2 | Vi byggde upp en enkel prototyp i den verkliga miljön och rollspelade oss igenom de viktigaste scenarierna tillsammans med medarbetarna. Detta gav oss viktiga insikter kring hur entréområdet borde se ut och fungera. 

3 | Vi genomförde intervjuer och observationer med besökarna utifrån insikterna från både workshop- och prototypfas. Vi ville till exempel förstå hur besökarna ville göra då de hade frågor kring specifika ämnen och hur personalen borde hjälpa till och agera, samt hur de upplever medtagande av väskor in på museet.

Vad blev resultatet?

Under arbetets gång har vi arbetat i ett tvärfunktionellt team av arkitekter, tjänstedesigners och medarbetare på Vasamuseet. Genom att vi tillsammans stegvis samskapade förslaget kunde vi säkerställa att inga viktiga behov tappades bort, varken från besökare eller från medarbetare i entrén. Förslaget sammanställdes i en principskiss och ett visuellt material till ett beslutsunderlag. Denna tas nu vidare av husarkitekten och Ahrbom & Partner i detaljprojekteringsarbetet. 

Resultatet blev ett förslag som Vasamuseet kände sig nöjda med och som passar verksamheten. Medarbetarna kände sig delaktiga i förändringsarbetet vilket innebär att museet skapar bra förutsättningar för att de inblandade kommer att ta emot lösningen på bästa sätt när den permanentas. 

Vad tyckte våra uppdragsgivare?

"Ni ser till att diskussionerna blir prestigelösa och är glädjespridare. Det gör att vi kommer framåt snabbare och kan fatta beslut. Nu i efterhand ser vi också att vi har landat i ett förslag som vi verkligen tycker var bra - och det är ju bästa betyget! säger Maria Dalhed Persson, verksamhetsledare på Publik-och pedagogikenheten på Vasamuseet