ETT URVAL AV VÅRA UPPDRAG

Våra uppdrag ger oss så mycket glädje. Vi drivs av de unika utmaningar och möjligheter som finns hos varje uppdragsgivare. Här delar vi med oss av några exempel.

Samskapande av Vasamuseets nya entré

Sedan Vasamuseet byggdes 1987 har mycket förändras. Ett ständigt ökande besökarantal, en digital mognad och ett nytt säkerhetsläge i samhället gör att verksamheten stegvis måste anpassa sig till förändrade krav och förväntningar från besökarna. 

 2016 genomförde Vasamuseet i samarbete med Expedition Mondial ett tjänstedesignprojekt där vi identifierade vilka åtgärder som var viktiga att genomföra för en bättre helhetsupplevelse anpassat till dagens förutsättningar. Entréområdet identifierades som ett särskilt viktigt område då det spelar en central roll både före, under och efter besöket och dessutom är en arbetsplats som måste fungera väl för medarbetarna. 

Nu har Vasamuseet, tillsammans med Statens Fastighetsverk (SFV) och husarkitekt Pär Ahlbom, gått vidare i processen och beslutat att genomföra en ombyggnad i entréområdet. Målet med den nya entrén är att möjliggöra ett gott besökarflöde, god tillgänglighet, en god arbetsmiljö och en bra säkerhetsnivå. 

Under våren och sommaren 2017 har Expedition Mondial arbetat med att ta fram en utvärdering av de entréförslag som fanns från husarkitekten och tillsammans med medarbetare och besökare samskapat ett en behovsanalys inför detaljeringen av entrén. Syftet är att säkerställa att inga viktiga behov tappas bort och att involvera de medarbetare som arbetar i entrén så att lösningarna tas emot på bästa sätt när de permanentas. Vi har bland annat intervjuat besökare från hela världen, rollspelat i foajén med personalen och tillsammans observerat hur flödena av besökare beter sig i entréområdet.

Läs mer…

Gemensam målbild för Göteborgs nya linbana

Göteborgs stad och Västtrafik planerar för ett nytt trafikslag, en linbana över Göta Älv. Linbanan ska bli en integrerad del i kollektivtrafiken för vardagsresenärer, men väntas även locka besökare och turister. Med i utvecklingsprojektet är många olika aktörer förutom Västtrafik, exempelvis Sweco som bl a bygger stationerna samt Trafikkontoret inom Göteborgs Stad och en utmaning var att samla alla kring samma målbild. 

Målet är att skapa en riktigt bra kundupplevelse både för kollektivresenärerna i vardagen och för de besökare som främst åker för att få en upplevelse. Organisationerna ville också själva vara med i hela designprocessen för att förankra resultatet och lära sig mer om tjänstedesign.

Ett antal viktiga insikter kring resenärernas behov, en kundresa med resenärernas utmaningar samt guidelines för lösningar i varje steg före, under och efter en linbanefärd. Dessa guidelines kommer användas i den fortsatta utformningen av linbanan. De olika aktörerna fick också en träning i tjänstedesign och var själva med i hela processen: både vid intervjuer, analys och paketering. Detta för att få behovsbilden med sig i en mer levande känsla bakom insikterna, men också för att lära sig mer om tjänstedesign i praktiken.

Läs mer…

Att behålla befintliga och attrahera nya medlemmar

Uppdraget var att ta fram en övergripande kundresa med problem- och utvecklingsområden för att visualisera medlemmarnas behov, beteende och förväntningar på medlemskapet i Unionen. Utgångspunkten var att skapa en resa över Unionens medlemslivscykel för att i denna identifiera vilka tillfällen medlemmar funderar på att lämna samt vad man kunde göra för att undvika utträden.   

Utifrån medlemmarnas behov och förväntningar skulle också ett ramverk byggas för att kunna mappa in nuvarande insikter, tjänster och service samt identifiera prioriterade och nya utvecklingsbehov.

Projektet var samtidigt också ett lärtillfälle för några av Unionens medarbetare där de både i teori och praktik själva fick testa på de olika momenten inom tjänstedesign. Målet  var att de själva efteråt skulle kunna använda metoderna och verktygen i vardags, men med lite stöd till att börja med.

Läs mer…

Besökarupplevelsen på Vasamuseet

Vasamuseet är Sveriges mest  välbesökta museum med 1,3 miljoner besökare varje år. Det är också världens 9e mest rekommenderade museer på TripAdvisor. På grund av ett ständigt ökade antal besökare behöver Vasamuseet kontinuerligt arbeta med förändringar och förbättringar inom besökarupplevelsen.  Syftet med detta uppdrag var att ge en djupare förståelse för besökarnas perspektiv och en handlingsplan med prioriterade åtgärder för att förbättra besökarnas upplevelse och orientering i museet. 

Läs mer…

Utbildning för sociala entreprenörer

SE Forum är en icke vinstdrivande organisation som förespråkar ansvarsfullt företagande lösningar för att hantera globala utmaningar i samhället. Med över 10 års erfarenhet av att stödja socialt entreprenörskap, SE Forum en av Sveriges ledande organisationer inom området socialt företagande.

SE Outreach Accelerator är ett sex månaders acceleratorsprogram för sociala entreprenörer som driver företag med inriktning på sociala och miljöfrågor på tillväxtmarknader. Programmet hjälper entreprenörer att påskynda sina företag så att deras innovativa idéer kan förändra världen. Entreprenörernas satsningar handlade detta år om  solenergi, jordbruk, renhållning, återvinning, utbildning, etiskt mode och sjukvård och deltagarna var från sju olika länder. 

Eftersom Design Thinking är en naturlig del av att skapa relevans i erbjudanden och företag fick Expedition Mondial i uppdrag att utbilda deltagarna i denna användarcentrerade metod. 

Vi försåg dem med verktyg och mallar för att få en djupare förståelse för utmaningen de lösa från sina användares  synvinkel. Entreprenörerna  implementerade därefter framgångsrikt sina kunskaper i sina hemländer under fyra månader och när de var tillbaka för avslutandet av programmet sa många av dem sade att det hade hjälpt dem att förstå sina kunders behov. 

Läs mer…

Införande av Design Thinking i en företagsinkubator

I ett samarbete med Movexum företagsinkubator genomförde vi under våren 2017 en pilotstudie där vi utforskade vi hur Design Thinking kunde integreras i inkubatorns befintliga Lean Startup-process. Syftet var att säkerställa att entreprenörernas innovationer byggde på verkliga kundbehov. Två startups fick delta i pilotstudien och lära sig hur de kunde involvera potentiella kunder tidigt i företagets erbjudandeutveckling.

Vi såg att entreprenörerna fick ett bra styrmedel för att prioritera sin tid. Det blev tydligt vad de borde prioritera för att skapa relevans för sin målgrupp och de skapade därmed också värde för företaget. Efter pilotstudien gjorde vi en gemensam reflektion för att utvärdera och vidareutveckla hur de kunde arbeta på detta sätt. Movexum fann att Design Thinking såg ut att fungera väl tillsammans med deras befintliga Lean Startup-process. Nu planerar Movexum att använda Expedition Mondials koncept i sin affärsrådgivning.

Läs mer…

Design Thinking på Hyper Island

Expedition Mondial blev tillfrågade att vara “Industry Leader” inom Design Thinking för Masterprogrammet “Digital Management” på Hyper Island. Tillsammans med Jenny Theolin från Hyper Island skapade vi en utbildning med syftet att att få studenterna att börja tänka mer som tjänstedesigners.


Läs mer…

Morgondagens trafikinformationstjänster

Hur kan trafikinformation hjälpa bilister göra smartare resval vid störningar i Stockholmstrafiken? Den frågan fick vi på Expedition Mondial från Trafikverket. Tillsammans med Stockholm Stad, Trafikförvaltningen SLL(SL) har de ett löpande samarbete i den gemensamma organisationen Trafik Stockholm och alla blev de deltagare i projektet. Frågan blev än mer aktuell i och med det snökaos som drabbade Stockholm i början av november 2016.

Läs mer…

Digitalisering av entreprenörsutbildning i Uganda

Uganda är ett land med en mycket ung befolkning (77% är under 30 år) och med en mycket hög arbetslöshet (64% av alla mellan 18-30 år är arbetslösa). Samtidigt är Uganda världens mest entreprenöriella land där en stor del av befolkningen driver egna företag. För att driva företag är det en hel del kunskaper man måste få med sig, allt från hur man skapar attraktiva värdeerbjudanden till bokföring och sälj. Här hjälpte vi ingenjörsstudenten Marcus Nygren att samskapa en digital läroplattform för att underlätta entreprenörskap.

Alla bilder är tagna av Marcus Nygren

Läs mer…

Ett urval av våra kunder


Välkommen till Expedition Mondial Tjänstedesigners

Expedition Mondial AB

℅ Norrsken House
Birger Jarlsgatan 57 C
Postbox 35
113 56 Stockholm