PÅ GÅNG

Lite om vad som händer i vår närhet och omvärld, vad vi håller på med och vad som inspirerar och påverkar oss. Vad händer på expeditionen just nu?

  • ÄN SÅ LÄNGE INGET SOMMARLOV

    Expeditionen har nämligen, i år igen, arbetat under högsäsongen på Vasamuseet - ett samarbete som pågått sedan sommaren 2016. Då började vi med att undersöka och förstå hela besökarupplevelsen på museet och hur kommunikationen i museet påverkar orientering och upplevelse. Från det arbetet har verksamheten gått vidare med flea delar, varav en handlar om entréhallen. Museet är nu i planeringsfasen för en ombyggnad av entrén på museet och här har vi fått förtroendet att tillsammans med besökare, personal och projektgrupp utvärdera och säkerställa att den nya entrén möter de olika behov och utmaningar som finns. Otroligt spännande projekt, i nära samarbete med både personal, arkitekter och byggprojektgrupp. Mer uppdateringar kommer efter sommaren!

  • EXPEDITIONEN PÅ INSTAGRAM

    Vi har blivit med Instagram. En kanal där vi med hjälp av bilder och några ord kortfattat tänkte dela vad vi håller på med om dagarna. Stort och smått. Kika gärna in på @expeditionmondial och följ oss!

  • CO-CREATION IN SOCIAL ENTREPRENEURSHIP

    A few weeks ago we had the pleasure of working with these fantastic guys during their time in Sweden! All of them are social entrepreneurs from around the world participating in the SE Outreach Accelerator. We held a Design Thinking & Co-creation session providing them with some tools they can experiment with at home, discussing co-creation in a startup setting where the customers are not yet clearly known. We are also mentors for some of them during the accelerator program. Now they will spend 4 months in their home countries co-creating, implementing and scaling their impact!

  • PSST!

    Vi jobbar just nu med upplevelsedesignen av ett ställe som vi hoppas ska bli en riktigt härlig samlingsplats för Stockholmarna framöver! Mer kan vi inte avslöja just nu men fortsättning följer...

  • DESIGN THINKING + LEAN STARTUP!

    Vi arbetar just nu med ett spännande pilotprojekt i samarbete med Movexum AB företagsinkubator i Gävleborgs, där vi utforskar hur Design Thinking passar in i den Lean Startup-process som inkubatorn använder idag. Så här långt ser det ut som ett lyckat giftermål! Två bolag deltar i pilotstudien och har fått arbeta med kundresan och med att involvera sina potentiella kunder i erbjudandeutvecklingen. Företagen har också identifierat vad de som företag bör prioritera att satsa på för att skapa mesta möjliga värde för kunderna och därmed också för företaget. Dessutom har Movexum fått arbeta med sin egen kundresa, hur de skapar värdefulla erbjudanden med och för sina inkubatorsbolag.

    Är ni en startup och behöver hjälp med att se till att ni träffar rätt hos kunden? Vill ni involvera era kunder i er företagsutveckling? Hör av er!

  • HUR UPPLEVS SLs NYA ZONSYSTEM?

    På uppdrag av SL tog vi reda på hur resenärer i Stockholmstrafiken upplevde den nyligen införda Enhetstaxan (nytt zonsystem och nya priser). Hur påverkar det människors resebeteende? Och blev det enklare för de flesta?

  • BÄTTRE SKYLTNING I T-BANAN

    Tillsammans med SL tar vi reda på hur orienteringen i tunnelbanan kan förenklas för resenärerna. Nya skyltar och nya namn på stationsentréer kommer det att bli, bland annat. Och dessa ska tas fram tillsammans med resenärerna själva!

  • ATT DELA MED SIG OCH INSPIRERAS!

    Under februari har vi haft äran att dela med oss av våra berättelser, erfarenheter och metoder på Openlab Stockholm, en kreativ plattform för social innovation och samhällsförändring i Stockholmsregionen. Tillsammans med masterstudenter på deras kurs i Design Thinking utforskade, diskuterade och testade vi på metoden Customer Journey Map. Ett verktyg för att förstå, kartlägga och visualisera en kunds resa genom en tjänst. I slutet av workshopen fick de applicera metoden i sina respektive projekt inom bl a äldreomsorg, rekrytering av förskolelärare och patientresan på en ortopediavdelning. Dagen gav spännande diskussioner och utmanade både studenternas och våra tankar!

    På självaste alla hjärtans dag fick vi sedan möjligheten att delta på Openlabs event Share, Mingle and Inspire. Under fem minuter och på fem slides delade vi med oss av våra tankar kring invånarcentrerad tjänsteutveckling inom offentlig verksamhet och vilka utmaningar vi mött i det. Dessutom fick vi lyssna till och inspireras av Qinematic, Sirona Health Solutions, Roche och Igeia Health Labs som bl a pratade om varför big data, body scanning och nya affärsmodeller för preventiv vård kommer vara viktiga för oss i framtiden. Dessutom lärde vi oss att vi i Sverige sitter mest av alla i världen - så upp och hoppa och fortsätt inspirera varandra!


  • EN MANGO CUSTOMER JOURNEY

    Är du nyfiken på vårt samarbete med Stockholm Environment Institute, där vi har arbetat med att förstå och kartlägga skörderesan av mango för kvinnliga bönder i Kenya? Kolla in vår blogg där vi delat flera inlägg om arbetet, som både bestod av service design utbildning och två perioder av fältstudier. Projektet har letts av UN Women och  tillsammans med våra samarbetspartners har vi träffat över 200 kvinnor och lärt oss en hel del om både mangoskörd och relationen till köpare och plockare, samt fått plantera egna mangoträd. Håll utkik på vår blogg för fler uppdateringar framöver!

Välkommen till Expedition Mondial Tjänstedesigners

Expedition Mondial AB

℅ Norrsken House
Birger Jarlsgatan 57 C
Postbox 35
113 56 Stockholm